11.-16. september 2023

Kursus nr. 37A

Standardpris kr. 5.450,-

Kurset er afviklet.

Europæisk kulturhovedstad, ambitiøs byudvikling og alle de gode popsanges vugge.

Lad os sammen slingre ned ad Vestergade, lukke vores øjne i – og i det hele taget bare følges ad hjem til Aarhus! Byen med Danmarks yngste befolkning og landets højeste boligbyggeri (Lighthouse).

Velkommen til et kursus – dedikeret til den jyske hovedstad og dens største attraktioner: Kunstmuseet Aros, Aarhus Rådhus, Aarhus Domkirke, Den Gamle By, Kultur- og Borgerhuset Dokk1 og Moesgaard Museum.

Kurset er selvfølgelig garneret med hjemlig højskolehygge, herlige foredrag, berigende samtaler og skøn fællessang.

Kurset ligger parallelt med et malekursus.

MEDVIRKENDE
• Bodil Chemnitz, højskolelærer og dokumentarist
• Søren Schelling, cand.mag., sanger og operaformidler
• Peter Flejsborg, arkitekt og tidl. galleriejer
• Helle Bak Holvad, forstander

KURSUSLEDERE
Louise Brandstrup og Carsten Holvad

Program:

MANDAG DEN 11. SEPTEMBER

Kl. 13–14 Ankomst og indkvartering
Kaffe, te og boller
Kl. 14.45 Præsentation og intro til kurset

Kl. 16.15 Mulighed for gåtur

Kl. 19.30 Fællessang fra Højskolesangbogen
v/ Søren Schelling

TIRSDAG DEN 12. SEPTEMBER

Kl. 10.00 Afgang til Aarhus midtby

Vi skal opleve en spændende rundvisning på Aarhus Rådhus, der er tegnet og indrettet af arkitekten Arne Jakobsen. Vi spiser vores medbragte frokost udendørs med udsigt til Aros, Musikhuset og Aarhus Rådhus. Bagefter er der rundvisning på Aros Kunstmuseum og tid på museet på egen hånd.

Kl. 19.30 Aftensalon
v/ Louise Brandstrup

ONSDAG DEN 13. SEPTEMBER

Kl. 10.00 Kunst i bybilledet i Aarhus
v/ Peter Flejsborg

Kl. 13.00 Afgang til Den Gamle By

Vi bliver vist rundt i særlige områder, men vi har også god tid på egen hånd. Vi nyder vores medbragte kaffe i Den Gamle By.

Kl. 19.30 Dans for seniorer
v/ Helle Bak Holvad

TORSDAG DEN 14. SEPTEMBER

Kl. 10.00 Heldagstur til Aarhus

Turen begynder med en spændende rundvisning omkring den nye havnefront, den helt nye bydel Aarhus Ø. Herefter besøger vi DOKK1, som er det nye, imponerende borger- og kulturhus på Aarhus havn. Efter frokosten er der byvandring forbi Aarhus Teater, Aarhus Domkirke og Strøget. På turen medbringer vi frokost og kaffe, som vi serverer undervejs.

Kl. 17.00 Mulighed for fysisk aktivitet

Kl. 19.30 En tur i operaen
v/ Søren Schelling

Tag med ind i en fascinerende verden af opera – fra forførere til fuglefængere, fra vidunderbørn til verdensstjerner, og mærk suset fra mere end 400 års operahistorie. Foredraget kædes sammen af et koncertprogram med populære operauddrag fremført live. Publikum inviteres også til selv at synge med og give den som operasangere. ”En tur i operaen” er for alle, der vil lade sig rive med af en fascinerende fortælling og skøn musik.

FREDAG DEN 15. SEPTEMBER

Kl. 10.00 OK zoomer – woke på højskole
v/ Bodil Chemnitz

Med dokumentarfilmen ”OK Zoomer – woke på højskole” kigger vi nærmere på wokekulturen i dagens Danmark. Bodil Chemnitz, der underviser på Grundtvigs Højskole i Hillerød, har undersøgt, hvad denne nye wokeisme egentlig går ud på. I foråret 2022 interviewede hun elever og lærere på Grundtvigs Højskole og lavede dokumentaren, der stiller en række spørgsmål om tidens tone, hensyn, humor, identitet etc. Er eleverne woke? Er lærerne? Skal de være det? Og ikke mindst: hvad er det egentlig dette begreb wokeismen?

Kl. 13.00 Udflugt til Moesgaard Museum

På Moesgaard Museum, hvor vi får en spændende rundvisning i de aktuelle udstillinger. Herefter er der tid til at opleve museet og den smukke bygning på egen hånd. Måske har du mod på en tur på taget, hvor du kan nyde en fantastisk udsigt ud over Aarhus bugten.

Kl. 17.30 Maleholdets fernisering
Afslutningsmiddag med 3 retters menu.
Herefter Quiz og fællessang ved forstanderparret.

LØRDAG DEN 16. SEPTEMBER

Kl. 09.00 Morgensamling – herefter afrejse.