6. – 11. maj 2024

Kursus nr. 19C

Standardpris kr. 4.950,-

VENTELISTE  (ring venligst 86 55 89 44)

Vi sætter den glade fod foran den den anden og oplever foråret på nærmeste hold. Vandring i lokalområdet og på Tunø – og får fine fortællinger undervejs om flora og fauna. Måske sanker vi urter til en kop te eller en snaps? Vi går højst ni kilometer – dette i overkommelige etaper og med gode pauser undervejs.

Kom på højskole og bliv livslysten på mere end én måde. Og så tager vi picnickurven med til Økologiens Have ved Odder.

Her er kursusugen, der forkæler os med dét, vi mennesker har så godt af: Fællesskaber, naturen og omsorgen for sjæl og sind. Du kan vælge mellem de tre temaer efter lyst og behov – foredrag, morgensamlinger og måltider er vi fælles om.

De tre temaer er: Korsang, velvære og vandring

VANDRINGER

Kaffe te og boller
Kl. 14.45 Præsentation og intro til kurset

Kl. 16.15 Intro til vandreugen
En lille vandretur i nærområdet. Langs sommerhusenes bagland og en tur ned på stranden. Ca. 4,5 km.

Kl. 19.30 Aftensalon
v/ Louise Brandstrup

TIRSDAG DEN 7. MAJ

Kl. 08.00 Heldagstur til Tunø
Vi skal på heldags vandretur rundt på den lille ø Tunø, som er en del af Odder Kommune. Vi skal opleve den skiftende natur på den lille ø. Og så nyder vi den medbragte mad i de smukkeste omgivelser. Ca. 8 km.

Kl. 19.30 Nordiske viser – og lidt folkemusik
v/ Perry Stenbäck

Vi vil pointere, at vores fælles nordiske sangskat er ligeså stærk som den engelsksprogede og Perry er på den mission at dele skatten med så mange som muligt. Hans pointe er, at hvis man er tryg i sin egen kultur, bliver man jo ikke bange for andres! Der bliver primært lagt vægt på det svenske, men også andre sange fra Norden.

ONSDAG DEN 8. MAJ

Kl. 10.00 Skrig lykken ud i Janteland!
v/ Louise Brandstrup

”Det er påfaldende, at lykke, som gør så godt i livet, gør sig så dårligt i en samtale”. Skrev forfatteren Frederik Dessau. Det sjove er, at han har jo ret! Vi morer os over, hvorfor det dog er sådan. Vi tager livtag med lykke og andre store ord, og giver Janteloven kamp til stregen.

Kl. 13.30 Mulighed for fysisk aktivitet

Kl. 15.30 I vikingekongens fodspor
Vandretur i den danske vikinge-sagn konge Regnar Lodbrog’s fodspor. Han og hans sønner drog på togter fra dette område i Østjylland. Regnar Lodbrog var den danske vikingekonge som satte gang i besættelsen af Northumbria. Ca. 10 km.

Kl.19.30 »Højtlæseren«
v/ Carsten Holvad

Roman »Højtlæseren« er en spændende og tankevækkende historie om efterkrigstiden og en stor hemmelighed.

TORSDAG DEN 9. MAJ

Kl. 10.00 Mindfulness vandring

Vandring langs stranden, hvor vi skal nyde naturens lyde og dufte. Der vil være sjove øvelser undervejs. Ca. 5 km.

Kl. 14.00 Afgang til økologiens have

Vi får en rundvisning i haven, som er Nordens største økologiske demonstrationshave, nyder vores medbragte kaffe, te og kage og en håndfuld blomstrende fællessange. Vi får en introduktion til havens urter og en enkelt hjemmebrygget urtesnaps.

Kl. 19.30 Sangen og Larsen
v/ Søren Jensen

Da Kim Larsen døde i 2018, var der landesorg i Danmark. Han var elsket og blev af mange opfattet som en slags nationalskjald. Men hvad var han egentlig for en slags kunstner, og hvori bestod hans særpræg? Var han en gnaven gavflab eller en godhjertet gårdsanger – eller måske begge dele? Vi vil synge en masse af Larsens sange og prøve at placere ham i den danske kultur.

FREDAG DEN 10. MAJ

Kl. 10.00 Vilhelmborg Skov til Skovmøllen

Vi skal vandre gennem den smukke Vilhelmsborg skov på en rute fra Beder til Skovmøllen og tilbage igen. Vi skal gå i HC Andersens fodspor langs den smukke Giber å. Undervejs spiser vi vores medbragte mad. Ca. 10 km.

Kl. 17.30 Korkoncert og et glas hvidvin
Kl. 18.00 Afslutningsmiddag