27. december 2023 – 2. januar 2024

Kursus nr. 52

Standardpris kr. 6.950,-

Kurset er afholdt – et lignende kursus afholdes i december 2024

Velkommen til hyggelige og festlige nytårsdage på Rude Strand Højskole. Og velkommen ind i fællesskabet, der vil fejre årets allersidste dage og tage hinanden under armen ind i 2024.

Denne årets sidste højskoleuge er pakket med sang, fortællinger, nytårskoncert i Pyramidesalen og højmesse i Aarhus Domkirke.

Selve nytårsaften skal selvfølgelig fejres med nytårstale, lækker nytårsmiddag, 90 års fødselsdag, champagne og køkkenchefens fyrværkeri!

UDFLUGT

TORSDAG DEN 28. DECEMBER

Kl. 10.00 Med smilet på rejse i verden
v/ Jesper Grønkjær

Kom med forfatteren, tryllekunstneren og selveste livsglæden, Jesper Grønkjær, på en rejse til fjerne egne i verden. Oplev ham gøre afstanden mellem mennesker mindre ved brug af kærlig respekt og en rød næse.

Kl. 13.30 Tilbud om motion

Kl. 15.30 Håb trods sorg og tab i sangene
v/ Helge Teglgård
Vi lever i en kultur som i stort omfang fortier og fornægter døden. Men med tiden møder de fleste af os sorg og tab. Med udgangspunkt i personlige oplevelser finder vi en fælles tro på, at man kan leve videre med bevidst indsigt, nærvær og humor. På trods af sorg og savn.

Kl. 19.30 Nytårskoncert på Rude
v/ David Strong

FREDAG DEN 29. DECEMBER

Kl. 10.00 Den lave revisor og det høje humør
v/ Louise Brandstrup
Mød en lille mand, hvis fantasi rakte til månen, og som insisterede på at le højt mindst tre gange hver dag… Men kan man egentlig beslutte sig for at være i godt humør? Og hvad nu, hvis det ikke virker?

Kl. 13.30 Det lille nytårskor, del 1

Musik på seniorhøjskolen
Byd det nye år velkommen – med to, måske tre stemmer.

Kl. 15.30 Operafortælling
v/ Søren Schelling

Kom med til en unik kunstnerisk helhedsoplevelse, hvor musik, illustrationer og ord smelter sammen i operafortællingen »Carmencita« med stof fra Bizets sprudlende opera Carmen. Et dramatisk kærlighedsdrama om begær, jalousi og afsavn, men også en historie om at finde sig til rette i en verden, hvor virkelighed og drømme ikke altid følges ad.

Kl. 19.30 Blandt skønhed og skørhed
v/ Ulla Strudsholm

Lyt og se med, når øde Østgrønlands skønhed og skørhed gang på gang forvandler en næsten helt almindelig dansk praktiserende læge til polarlæge. Mød Ulla Strudsholm og hør, hvad der gang på gang lokker hende afsted med sit kamera og på arbejdsbesøg på det lille sygehus i Tasiilaq.

LØRDAG DEN 30. DECEMBER

Kl. 10.00 Er verden virkelig helt af lave?
v/ Orla Borg

Om konstruktiv journalistik som en nødvendig fornyelse af nyhedsdækningen. Vi tager et opgør med pressens negative verdenssyn sammen med Orla Borg, der er tidligere journalist på Jyllands Posten – og nu uddannelsesleder for konstruktiv journalistik.

Kl. 13.30 Mulighed for motion

Kl. 15.30 Forstanderens nytårsforedrag
v/ Carsten Holvad

Kl. 19.30 Revysange til tiden
v/ Søren Jensen

Revygenren har til tider haft et lidt blakket ry. På den ene side er den plat, anstrengt, morsom og fungerer bedst, når publikum er lidt småberusede. På den anden side er der også skrevet en lang række revyviser, der stadig holder i dag. Vi skal høre om revyens særpræg og synge med på de gode og sjove sange.

SØNDAG DEN 31. DECEMBER

Kl. 10.00 At tro er at læse livet som en roman
v/ Malene Bjerre

Skal det religiøse sprog være højtideligt og fyldt med traditionens ord? Af-fortrylles Bibelen, når den oversættes til nutidigt hverdagssprog? Eller giver det jævne sprog tværtimod mulighed for en ny og anderledes skønhed? Malene Bjerre har været med i oversættelsesarbejdet bag Bibelen på nudansk siden 2003.

Kl. 14.30 Lær at danse Les Lancier!
Som optakt til nytårsfesten er der bal på slottet! Vi lærer de fem ture og danser som på Napoleons tid.
Eller
Kl. 14.30 Det lille nytårskor, del 2

Kl. 17.45 Dronningens nytårstale

Herefter fire-retters festmiddag, musikalsk hygge, 90 års fødselsdag, fyrværkeri og natmad.

MANDAG DEN 1. JANUAR

Kl. 08.30 Afgang til Aarhus Domkirke nytårshøjmesse

Kl. 14.00 Tilbud om guidet gåtur

Kl. 15.30 Overgange til nye begyndelser
v/ Kirsten Ørbæk

Foredraget giver bevidsthed og viden om de processer, vi gennemgår i løbet af en vigtig forandring i vores liv. Ved hjælp af denne viden kan vi mindske modstand, uro, forvirring og vores helt naturlige tendens til undgåelse ved store forandringer i vores liv.

Kl. 17.45 Statsministerens nytårstale

Kl. 20.00 Filmaften

TIRSDAG DEN 2. JANUAR

Kl. 9.00 Kort morgensamling – Herefter afrejse.